بررسی نقوش اساطیری و نمادهای آیینی در سقانفارهای مازندران مطالعه موردی : باتمرکز بر شهرستان بابل
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده فاطمه باباجان تبار نشلی
- استاد راهنما اناهیتا مقبلی مصطفی رستمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده: مازندران سرزمینی است که از جمله خاستگاه های اولیه شیعیان علوی می باشد و نیز بناهای ارزشمند ایرانی ـ اسلامی را در خود به یادگار دارد و از این منظر شُهره گشته است. سَقانِفارها گونه ای از معماری بومی و مذهبی منطقه شمالی دریای خزر(مازندران ـ بابل) می باشند که پس از مسجد ، در کنار تکیه از اهمیت و اعتبار فرهنگی تاریخی بر خودار می باشند.این بناهای مذهبی در دوره قاجار تصویرگری شده اند. این کنکاش با توجه به ماهیت آن؛ به بررسی شناختِ اصالت، ساختار سَقانِفارها و تزیینات وابسته به بنا و نیز شناخت و طبقه بندیِ مضامین و نقوش، مفاهیمِ باطنی و نیز نمادهای آیینی ـ مطالعه موردی آن به منطقه بابل سقانفار های کیجا تکیه، شیاده، کبودکلا، چمازکلا، کبریا کلا محدود می گردد - که ریشه در اعتقادات و باورهای فرهنگی کهن ،آیین و اسطوره ای دارد، می پردازد.نتایج به دست آمده از آن حکایت دارد که این نقوش از دو منبع مهم دینی واسطوره ای نشات می گیرند و از تصویرگری برای انتقال آموزه های دینی و مضامین اسطوره ای(آفرینش انسان)استفاده شده است.
منابع مشابه
ساختار و کارکرد در معماری آیینی مازندران؛ مطالعه ی موردی سقانفارهای فریدونکنار
هدف پژوهش حاضر که دادههای آن بر اساس مطالعات اسنادی، بررسیهای میدانی باستانشناختی و مصاحبه گردآوری شده، بررسی ساختار و کارکرد سقانفارها در مازندران است. سقانِفار بنایی است چوبی و دوطبقه که بیشتر در بخش مرکزی مازندران و به نام حضرت ابوالفضل(ع) بنا شده است. در این پژوهش، 6 نمونه سقانفار موجود در فریدونکنار بررسی شدهاست که تمامی آنها به دوران قاجار و بازهی زمانی 1311 تا 1326 ه.ق. تعلق ...
متن کاملمضامین تصاویر انسانی در سقانفارهای مازندران بررسی تطبیقی نقوش سقانفارهای « شیاده » و « کُردکُلا»
سقاتالارها نمونه ای از معماری بومی و به مثابه شاخص هویت فرهنگ و تاریخ مازندران هستند. مازندران از معدود سرزمین هایی است که هم در جهان اساطیری شأن و نشان ویژه ای دارد و هم در جهان واقعیت از نام و اعتبار برخوردار است. این بناهای مذهبی یادمانی آیینی و تاریخی بوده اند که در دوره قاجار تصویرگری شده اند. مقاله با تمرکز بر جنبه های هنری و فرهنگی این نقوش در دو سقانفار « شیاده » و « کُردکُلا » و با تطبیق...
متن کاملتداعی معانی و انتقال مفاهیم شیعی در معماری آیینی (مطالعه موردی سقانفارهای آمل)
هدف پژوهش حاضر، واکاوی نحوه تداعی معانی و انتقال مفاهیم شیعی در سقانفارهای آمل است. این پژوهش، از نوع تحقیقات بنیادی و براساس ماهیت و روش از نوع توصیفی ـ تحلیلی است. دادههای پژوهش، براساس مطالعات اسنادی، بررسیهای میدانی و مصاحبه گردآوری و با روش کیفی تحلیل شده است. بهدلیل شباهتهای ساختاری، تزیینی و عملکردی، ده نمونه از ۳۰ سقانفار آمل (۳۳% از کل نمونهها)، برای پژوهش انتخاب شد. نتایج نشان م...
متن کاملبررسی نشانه شناسی نقوش فولکوریک سقانفارهای مازندران
در این تحقیق تحلیل نشانه شناسانه نقوش تصویری و فولکوریک و تزئینی دوره های صفویه، قاجار بر روی بنای آئینی سقا تالارها به انجام رسید. ابتدا به مطالب اصلی در خصوص نشانه شناسی پرداخته شد و سپس نقوش سنتی و بومی سقانفارها پس از دسته بندی، مورد تحلیل نشانه شناسی قرار گرفت. ایدئولوژی و تفکر مردم همواره در طول تحقیق مدنظر بوده است. در این تحقیق سعی شده بین مهمترین اصول علمی و پذیرفته شده نشانه شناسی و ...
15 صفحه اولبررسی و تحلیل نمادهای بخش اساطیری شاهنامه
لازمة شناخت نمادهای شاهنامه، شناخت بستر و نحوة آفرینش و پیدایش نماد، اسطوره و حماسه است. نماد با ضمیرخودآگاه و ناخودآگاه روان آدمی در ارتباط است و سازندة زبان اساطیر، افسانهها و حماسههاست و زبان آثار اسطورهای و حماسی نمادین است. مسألة اصلی در اساطیر ایرانی، سرشت دوگانة خلقت است و در جریان گذر از اسطوره به حماسه، نبرد دو نیروی نیک و بد در جنبههای مختلف هستی نمایان میشود و برخی از شخصیتها ...
متن کاملبررسی مضامین هنر تصویری دوره قاجار در نقوش سقانفارهای مازندران
چکیده با وجود غنای مضامین تصویری سقانفارها و پیوند آن با آیین ها، اعتقادات مردم منطقه و اساطیر و ادبیات ایران، تاکنون هیچ پژوهش فراگیری در باب چگونگی و میزان تأثیر پذیری نقوش سقانفارها از فرهنگ حاکم بر هنردوره قاجار و تعامل آن با نسخ ادبی صورت نپذیرفته است. معدود پژوهش های انجام شده نیز به دلایل مختلف از جمله محدود بودن یافته های تحقیق و فقدان روش تحقیق تعریف شده قابل استناد نیستند. اکثر ای...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023